Реєстрація приватного підприємництва («живності») для українських біженців у Чехії: необхідний пакет документів, покрокова процедура і вартість.
Шукаючи роботу за кордоном, часто можна натрапити на недобросовісні посередницькі агенції, які вимагають гроші за працевлаштування. Лише шахраї можуть забирати частину заробітної плати за послугу пошуку роботи. Не ведіться і не платіть нікому гроші. На офіційному сайті Úřad práce є вся необхідна інформація українською про офіційне трудове оформлення та умови праці для іноземців.
Українці, які опинились у Чехії, мають три основні можливості працювати:
- Працевлаштування на контракт – hlavní pracovní poměr, HPP
- Угода про проведення робіт – dohoda o provedení práce, DPP
- Фізична особа підприємець (ФОП) – Osoba samostatně výdělečně činná, OSVČ
Є також інші, рідше вживані форми (DPČ, ліцензійний договір тощо). Також є можливість відкрити фірму, але це вже більш довгострокове рішення, яке до того ж вимагає фінансових вкладень.
Тож якщо ви бажаєте заробляти на себе, але розпочати у найбільш простий і швидкий спосіб, розгляньте можливість реєстрації ФОП.
Українські біженці, котрі мають тимчасовий захист у Чехії, мають право зареєструвати ФОП – чеською OSVČ, Osoba samostatně výdělečně činná, дослівно “людина, яка самостійно займається прибутковою діяльністю”.
Для того, аби відкрити ФОП у Чехії, потрібно мати:
- Посвідчення особи та дозвіл на перебування – візу
- Реєстрацію адреси
- Підтвердження про несудимість (свідчення під присягою, афідевіт)
- 1000 крон на адміністративний внесок
- Заяву на реєстрацію
Відкрити ФОП можна у будь-якій районній міській адміністрації у так званому відділенні реєстрації підприємців, чеською živnostenský úřad.
Не обовʼязково звертатись до адміністрації за місцем проживання, можете обрати на власний розсуд.
Зверніть увагу на графік роботи урядів, адже не всі міські адміністрації відкриті для прийому громадян щодня, а також дейякі мають специфічні години роботи та обідню перерву.
Для відвідин деяких урядів потрібно зарезервувати конкретний час. У такому випадку на сайті обовʼязково буде вказано, де саме провести реєстрацію.
Зверніть увагу: ФОП відкривають на термін до закінчення дії дозволу на перебування в країні. Перед закінченням терміну дії необхідно прийти до адміністрації та сповістити їх про те, що ваша заявка на продовження терміну дії дозволу на перебування знаходиться на розгляді – вам нададуть тимчасовий дозвіл продовжити роботу ФОП до моменту схвалення дозволу на перебування. Після успішного продовження дозволу на перебування в країні, необхідно сповістити про це адміністрація та продовжити термін дії ФОП згідно з терміном дії дозволу на перебування.
Посвідчення особи
Обовʼязково мати із собою паспорт із дійсною візою тимчасового захисту.
Найкращий варіант – це закордонний паспорт. Втім, якщо ви маєте із собою тільки український внутрішній паспорт, то можете використати і його.
Цілком можливо, що процедура реєстрації в такому випадку буде тривалішою через додаткову перевірку, особливо якщо це паспорт старого зразка без імені латинськими літерами.
Але у відділені реєстрації підприємців нам підтвердили, що і в такій ситуації людині не відмовлять і будуть зʼясовувати, як її ідентифікувати. Головне – аби була віза.
Зверніть увагу: якщо ви отримували візу до введення в дію програми Lex Ukrajina, то ви отримали візу толерантності. Усі візи толерантності наразі автоматично стають візами тимчасового захисту – спеціально змінювати нічого не потрібно.
Реєстрація адреси
Як підприємець, ви зобовʼязані мати адресу реєстрації. Можете зустрітись із двома термінами: sídlo і provozovna.
Sídlo – це адреса реєстрації ФОП або фірми. Така адреса може бути тільки одна, і вона:
- визначає, до юрисдикції яких територіальних органів влади спадає ваш бізнес;
- використовується для письмової кореспонденції із офіційними урядами;
- наводиться у рахунках.
Provozovna – це адреса, на якій ви фактично ведете свій бізнес, тобто місце, куди фізично може прийти ваш клієнт. Це може бути виробниче приміщення, магазин, склад, офіс, стенд і навіть торговий автомат.
Ця адреса може збігатись із адресою реєстрації – sídla. Втім, адрес фактичного місця роботи може бути декілька. Із кожною з них повʼязані додаткові зобовʼязання:
- ви несете відповідальність за те, аби provozovna відповідала усім нормам безпеки і технічного стану приміщення, необхідним для конкретного виду діяльності;
- для кожної локації (окрім пересувних) потрібно призначити відповідальну особу;
- provozovnu також потрібно належним чином позначити – достатньо таблички на вході з назвою компанії або іменем ФОП, реєстраціним номером, годинами роботи (акщо актуально) та іменем відповідальної особи.
Sídlo, тобто адреса реєстрації, обовʼязкова для перинної реєстрації усіх типів підприємницької діяльності.
А ось provozovna, фактична адреса виробництва чи продажу, уже не є обовʼязковою для кожного.
Наприклад, якщо ви плануєте відкрити салон краси, то фактичне місце роботи, звісно, потрібне. Втім якщо ви плануєте надавати адміністративні послуги або перекладати, то це можна робити і без provozovny. В такому випадку достатньо мати тільки адресу реєстрації.
Отримати згоду з реєстрацією адреси ФОП можна у декілька способів:
- Від власника нерухомості, у якій ви проживаєте. Якщо квартира у кооперативній власності, то потрібна буде також згода від членів кооперативу. Якщо ви проживаєте в орендованій квартирі, зверніться до власника – він порадить, чи є можливість надати таку згоду.
- Якщо ви знімаєте офісне приміщення, дозвіл можна запросити у адміністратора.
- “Віртуальний офіс” – у випадку, якщо немає можливості отримати необхідну згоду за місцем проживання (наприклад, при проживанні в гуртожитку), і ви не плануєте знімати офіс, можна передплатити службу віртуального офісу. Це абсолютно легальний спосіб реєстрації адреси ФОПа. В залежності від обраного вами комплекту послуг та його вартості, можна просто зареєструвати адресу, або також передплатити додаткові служби – наприклад,п ереадресацію пошти. Знайти компанії, що надають послуги реєстрації адреси, можна за пошуковим запитом “virtuální sídlo”.
Підтвердження про несудимість
У мирні часи довідку про несудимість потрібно надати безпосередньо з країни постійного місця проживання. На практиці це означає, що українці, котрі не мають ПМП у Чехії, мусили замовляти довідку з України або в Посольстві України та перекладати її для надання у центр реєстрації підприємців.
Війна змусила систему адаптуватись, і наразі достатньо надати так зване свідчення під присягою (афідевіт) про несудимість, чеською – čestné prohlášení o bezúhonnosti. Це своєрідне декларативне, письмове ваше “чесне слово” про стан вашої судимості або несудимості. В Чехії свідчення під присягою є юридично зобовʼязуючим документом.
Підпис на свідченні, даному під присягою, має бути завіреним. Це можна зробити у нотаріуса, або просто підписати свідчення безпосередньо в офісі реєстрації.
Однієї конкретної форми свідчення під присягою не існує, тож пропонуємо вам один із можливих варіантів.
Адміністративний внесок
Внесок складає 1000 крон – його не було скасовано для біженців. Оплатити внесок необхідно безпосередньо у центрі реєстрації, картою або готівкою.
Це одноразовий внесок для реєстрації нового підприємця.
Зверніть увагу, що в рамках первинної реєстрації ви можете зареєструвати необмежену кількість видів діяльності. А ось за кожний наступний факт додавання типів діяльності стягується адміністративний внесок у 500 крон – незалежно від того, чи ви додєте один вид діяльності, чи 25.
Тож рекомендуємо з власного досвіду – одразу при первинній реєстрації варто записати всі види дияльності, що вам можуть знадобитись. Якщо їх буде більше, а рахунки ви виставлятимите лише по декількох – це не є проблемою.
Заява на реєстрацію
Ознайомитись із заявою ви можете онлайн, втім заповнювати її заздалегідь уже не потрібно. Її разом із вами заповнять працівники у центрі реєстрації.
Одночасно із реєстрацією ФОП, ви також обовʼязково повідомлять служби медичного і соціального страхування.
Дякую дуже вам