Юрист Вікторія Корєтнік добре знається на психології дитячої та дорослій , адже в своїй практиці медіатора в 2016 році отримала психологічну освіту.
Днями в місті Буча сталася страшна трагедія, яка повторюється знову і знову в Україні. Підлітки розважаються таким чином, що чіпляються за вагони та їдуть на потязі зверху, або між вагонами. Або забираються на вагони, щоб зробити фото Ця страшна забава щорічно призводить до гибелі або каліцтв багатьох дітей та підлітків.
Чому діти такі безпечні? Вікторія Миколаївна розповідає, що все діло в особливостях людського мозгу — він дозріває не одразу а поступово, в деяких людей лобні долі головного мозгу незрілі навіть в 23 роки, за останні від даними вчених. А саме лобні долі головного мозгу відповідають за перерахування підлітками наслідків своїх дій.
Чому діти схильні до ризикованої поведінки?
Перш ніж розглядати методи профілактики, важливо зрозуміти, чому діти та підлітки часто йдуть на ризик:
Брак досвіду. Діти не завжди розуміють, до яких наслідків може призвести їхня поведінка.
Незрілість мозку. Префронтальна кора, яка відповідає за прийняття рішень та самоконтроль, повністю розвивається лише до 22–23 років. У молодшому віці емоції часто переважають над логікою.
Прагнення до визнання. Підлітки прагнуть бути прийнятими у групі однолітків, що може штовхати їх на небезпечні вчинки.
Пошук нових вражень. Адреналін і нові відчуття приваблюють дітей, особливо якщо вони не мають інших способів отримати емоції.
Розглянемо докладніше етапи зізрівання мозоку. А далі — рекомендації Вікторії , як батькам запобігати ризикований поведінці підлітків.
У дитини незрілі лобні долі мозку, які відповідають за прорахунок наслідків. В Психології, кажуть батьки повинні стати на якийсь час тими зонами. Дитина правда не думає так, як дорослий про погані наслідки ризикованих дій та не прораховує ситуації.
Десь уроки в 10 — 12 батьки можуть сміливо показувати дітям відео випадків, або розповідати про жахливі ситуації, розбираючи покроково , яка дія була, та які мала наслідки. Буквально навчати дітей що буде, якщо те зробити — каже юрист Корєтнік.
В шість років мовні центри мозку дитини ще не до кінця сформовані, але вони активно розвиваються до десяти років. Це частково пояснює, чому маленьким дітям значно легше опановувати іноземні мови, ніж дорослим.
До дев’яти років починають активно дозрівати тім’яні зони мозку, що відповідають за просторове мислення і здатність до обчислень. Завдяки цьому діти в цьому віці надзвичайно швидко засвоюють математичні навички та основи геометрії.
У цей же період, приблизно до дев’яти років, у лімбічній системі мозку активно розвивається емоційна сфера. Однак префронтальна кора, що відповідає за контроль і саморегуляцію, розвивається повільніше. Це і є однією з причин, чому підліткам часто складно керувати своїми емоціями.
Близько дев’ятирічного віку особливо швидко вдосконалюються тім’яні частки мозку, що призводить до значного зростання аналітичних здібностей та розвитку інтелекту у дітей.
У підлітковому віці, приблизно з 14-15 років, мозок стає більш структурованим і продуктивним. Він поступово набуває спеціалізації, що робить процес мислення більш ефективним.
Остаточне дозрівання лобних часток мозку, які відповідають за самоконтроль, планування та мотивацію, завершується лише до 22-23 років. Саме тоді людина здатна повністю контролювати свою поведінку, ставити цілі та мотивувати себе на їх досягнення.
Вищі психічні функції, такі як абстрактне мислення та стратегічне планування, продовжують розвиватися аж до 21 року.